HÁTTÉR
A BI Consulting Kft. "Innovatív BI" néven szervez konferenciát 2011 november 22-én. A konferencia lehetőséget teremt arra, hogy mind a beszállítók, mind az üzleti felhasználók bemutassák az innovatív BI területét érintő fejlesztéseiket és azok gyakorlati életben történő alkalmazásait. A konferencián két külföldi előadó is lesz Christian Langmayr (Microstrategy) és Tomi Syrjä (Spotfire) személyében.
KOMMENTÁR
Mi magyarok szeretünk büszkék lenni arra, hogy kreatív nemzet vagyunk. Gyufa, transzformátor, telefonközpont, golyóstoll, helikopter, lézer, bűvös kocka - igazán impozáns lista. Az innovatív jelzőt viszont nem nagyon szoktuk magunkra aggatni.
Mi lehet ennek az oka. Először nézzük meg, hogy mit is takar az innováció kifejezés?
"Az innováció egy kreatív ötletből születő folyamatot jelöl, amely megvalósítja az ötletet. Az innováció elméleti alapjai legelőször 1934-ben Schumpeter tanulmányában jelentek meg. Ennek nyomán ma a következő típusait különböztetjük meg: új termék bevezetése, új gyártási mód bevezetése, új piac megnyitása, új nyersanyag- vagy félkész termék-forrás megszerzése, iparági átszervezés. A második modernizáció elméletének (Garai László) nyomán az innovációt ma már a gép helyett az ember--gép-rendszerre értelmezzük. A kreativitástól annyiban különbözik, hogy olyan folyamatot jelöl, amelynek egyik első állomása maga a kreativitás, vagyis az alkotóerő, új ötlet, elképzelés, koncepció, amely alapja lehet minden fejlesztésnek. A kreativitás (például feltalálói ötlet) akkor válik innovációvá, ha meg is valósul (a feltalált dolog, eszköz gyártása megindul), vagyis ha az ötletet, elképzelést végül a napi gyakorlatban is alkalmazzák, ha tehát a kreativitás innovatív produktummá válik. " (forrás: Wikipédia)
Ha jól értettem akkor innováció = kreativitás + megvalósítás. Az egyik fele megvan, kreativitás kipipálva. Na de mi a helyzet a megvalósítással? Sajnos ezen a téren már nem állunk olyan jól. Kovács Tódor dugattyús töltőjét a német Pelikan cég valósította meg, Rubik Ernő találmánya évekig porosodott itthon, hogy aztán az amerikai Ideal Toy csináljon világsikert belőle.
Mikor lesz a kreatív ötletből innováció itthon?
Úgy tűnik mi csak kigondolni szeretjük a dolgokat, megvalósítani nem. Az IT szektorban azonban, ahol viszonylag kis tőkével el lehet indulni, találunk magyar példákat. Volt nekünk egy Graphisoftunk. Vagy itt van a prezi.com, az ötlet nagyon jó, de a világsikerhez kellett egy jó megvalósítás is.
Egyáltalán mi az hogy megvalósítás? Maga a szoftverfejlesztés? Korántsem. Jómagam több innovációban is részt vettem, és nyugodtan mondhatom, hogy a szoftver fejlesztés volt a legkönnyebb része. Az igazi kihívás az innováció elfogadtatása a piacon, azaz hogy az ötlet termék legyen.
Éppen ezért örülök annak, hogy végre valaki felkarolta ezt a témát, és konferenciát szervezett köré. Még akkor is, ha biztosan sok kérdés megválaszolatlan marad. Köztük sok olyan kérdés, ami a BI keretein túlmutat. (Jó lenne egyszer tisztázni a magyarországi pályázatok szerepét az innováció területén. Jó lenne választ kapni arra, hogy a magyar kockázati tőke miért nem tud felmutatni igazi sikereket?)
A program alapján nagyjából két részre lehet osztani a BI innovációt: (i) kinti fejlesztések hazai adaptációjára (pl. real-time decision megoldások vagy szövegbányászat), illetve (ii) teljesen egyedi magyar fejlesztésekre (hangbányászat, új elemző szoftver). Érdekes lesz megnézni, hogy a nemzetközi trendeket mennyire követik a magyar innovációs megoldások. Nekem úgy tűnik, hogy egy kicsit külön utasok vagyunk, de a konferencia után, tisztábban fogom látni, hogy "merre is haladunk".