HÁTTÉR
Az amerikai WellPoint és IBM bejelentette, hogy elkészíti az első üzleti alkalmazását az IBM Watson technológiának. Az egészségügyi tanácsadással foglalkozó WellPoint egy olyan megoldás kifejlesztésére használja az IBM Watsont, ahol az orvosok a betegek adatainak megadása után javaslatokat kapnak az optimális kezelési eljárásokra. Ehhez a Watson emberi intelligenciához hasonló szövegértési képességét használják ki, a publikusan elérhető óriási mennyiségű cikkek, publikációk, blog bejegyzések feldolgozása alapján lesz képes a rendszer az adott beteg számára legoptimálisabb terápia kiszámítására. A tervek szerint a rendszer 2012 elején lesz elérhető a nagyközönség számára.
KOMMENTÁR
Úgy tűnik az adatbányászat (ha a hagyományos adatbányászat mellett idesoroljuk a szövegbányászatot vagy hangbányászatot) alkalmazási területe fokozatosan átterelődik a lakossági alkalmazások irányába. Egyre népszerűbbek az olyan, vásárlást támogató oldalak, mint a decide.com, ahol adatbányászati motor segítségével előrejelzést kapunk egy adott termék árának alakulásáról.
De újabban adatbányászati technológiát vetnek be különböző sportesemények minél komplexebb élvezetére. Az US Open Pointstream segítségével teniszmérkőzések közben kapunk képet a két játékos aktuális formájáról. És most itt van a WellPoint-Watson legújabb ötlete.
A fenti példák mindegyikében közös, hogy az információk real-time érhetők el a nagyközönség számára. „Real-time” – ez az a kifejezés, ami mémként köröz körülöttünk jó néhány éve. Jómagam is egy 2009-es adatbányászati konferencián úgy beszéltem róla, mint a közeljövő sztár technológiája. És mintha valami meg is mozdult volna. Egy nemrég tartott web analytics meetup-on a prezi.com-tól jött előadó arról beszélt, hogy náluk a web látogatottsági elemzések és adatbányászati modellek közelítenek a real-time határhoz, egyszerűen azért mert az adatok szavatossága nagyon gyorsan lejár.
Akkor végre tényleg itt van a real-time? Tény, a céges adatbányászati elemzések módszertana még mindig a CRISP/SEMMA alapokon nyugszik. A cégek számára azonban egyre kritikusabb kérdés az ügyfeleik preferenciájának vagy elégedettségének minél gyorsabb nyomon követése. Az igény tehát adott, de persze a W alakú válság lehet hogy késlelteti az ilyen „őrült” innovációk bevezetését.
Érdekes kérdés, hogy az adatbányászok mit is csinálnak majd egy működő real-time rendszer mellett. Modellezniük nem kell, hisz a real-time technológia lényege éppen az, hogy öntanuló a folyamat. Vagy mégis kell humán felügyelet? Természetesen igen – mint minden automata rendszer mellé. Elképzelhető azonban, hogy a jövő adatbányászai inkább mérnökök lesznek, akik nem magukat az adatokat elemzik, hanem a folyamatosan frissülő modelleket, és ez alapján állítgatnak majd néhány „bigyót a műszerfalon”.
Azért ne búsuljunk. Ha mégis rossz kedvünk lesz, mert a gépek már modellezni sem engednek minket, akkor sincs semmi gond, forduljunk bizalommal a WellPoint-Watson robot-dokinkhoz, biztosak lehetünk benne, hogy a legjobb antidepresszánst írja fel.