HÁTTÉR
Nemrég készített Ajay Ohri egy rövid interjút Dr Ingo Mierswával (CEO Rapidminer) és Dr Simon Fischerrel (R&D RapidMiner). Az interjú fókuszában természetesen az idei év nagy dobása volt, azaz a RapidMiner Extensions marketplace. Ide bárki feltehet új algoritmusokat, így nagyon gyorsan el tudnak jutni ezek a fejlesztések szélesebb rétegek felé.
A RapidMiner fájdalmas gyenge pontjára, azaz a memóriában történő számításra is számos ígéretes megoldás készül. A korábban nagy táblákon elhasaló RapidMiner az új fejlesztéseknek köszönhetően képes relációs adatbázis kezelőkön belül futtatni az adatbányászati modelleket (in-database mining). Legvégül szóba kerültek a Rapid-I különböző oktatási programjai.
http://www.kdnuggets.com/2011/08/ajay-ohri-rapidminer-founder-interview.html
KOMMENTÁR
Még rengeteget fogok foglalkozni a nyílt forráskódú adatbányászati szoftver piac egyik új üstökösével, a Rapdi Minerrel. Pedig első kapcsolatunk minden volt, csak nem szerelem első látásra. Clementine-on vagy akár más adatbányászati szoftveren szocializálódott elemző nem biztos hogy minden Rapid Miner „ötletet” díjazni fog. Az adatbetöltés néha rémálom, és azt is gyorsan be kell látni a felhasználónak, hogy ez a szoftver nem adattranszformációkra van kihegyezve.
De miért ennyire nehézkes a szoftver használata? A válasz rém egyszerű. Ez maga az üzleti modell.
A Rapid-I tulajdonosai helyesen mérték fel, hogy nincs sok értelme a piacvezető adatbányászati szoftverek klónozásának (nincs szükség sokadik Mercedes 600 SL-re). És ugyancsak nem lett volna sok értelme egy fapados megoldás kifejlesztésének sem, hiszen ezen a piacon ott van az R.
Tehát jó lenne egy középkategóriás megoldás – de mi legyen az ára? A sok lehetséges megoldás közül a klasszikus open source árazási stratégiát követték: alaplicensz ingyen van, viszont az extrák és az oktatás pénzért. De még ezen is csavartak egyet: extra alig van (alaplicensz szinte mindent tud), így igazi bevétel support-ból és oktatásból jön (méghozzá a cégadatok szerint elég szépen). A szoftver így lett egy oktatást igénylő adatbányászati megoldás.
Ha már az üzleti modellnél járunk. Az idei év nagy újdonsága, a Rapid-I Marketplace természetesen egy újabb lépése a bevételek növelésére. Az ötlet a social network és online áruházak ötvözetének tekinthető, hisz egyrészt letölthetünk új algoritmusokat, másrészt a piacon nemcsak vásárolunk, hanem ismertségeket is kötünk, így akár kialakulhat egy olyan közösség is, amit maga a Rapid-I köt össze.