HÁTTÉR
2011 november22-én a BI Consulting szervezésében került megrendezésre az Innovatív BI konferencia. A programban szereplő hazai és külföldi szállítók olyan innovatív megoldásokat mutattak be, melyek az elkövetkező években lehetnek meghatározó irányok a BI szakmában.
KOMMENTÁR
A konferenciával korábban már foglalkoztunk, és többek közt arra vártunk választ, hogy az itthoni és külföldi fejlesztések mennyire haladnak egy irányba. De a konferencia egy lényegesen izgalmasabb kérdésre is választ adott: milyen utakon lehet elindulni az innovációval foglalkozó cégeknek? A délutáni adatbányászati szekcióban 3 különböző példát is láthattam.
Az általam eddig soha nem hallott Simptech elsődlegesen pályázati pénzekből képzeli el az innovációt. Sajnos a TranzaDat nevű fejlesztésükből semmit sem láttunk, amiről kiderült hogy nem is szoftver, hanem egy API különböző adatbányászati szoftverekhez. Az API-król nekem annyi derült ki, hogy egy újfajta adatelemzést valósítanak meg, mely az aggregálással járó adatvesztést minimalizálja. Sajnos konkrét számok, demo, stb. nem voltak, így továbbra se tudni, hogy tisztán pályázati pénzből mennyire életképes termék került kifejlesztésre.
Ezután jött a Nextenttől Bódogh Attila, aki egy vérprofi prezentációban ismertette a Rank Miner nevű szoftverüket. A cég eleve nem kicsi (1MRd feletti árbevétel), de a hagyományos rendszerintegrátori projektek mellett bátran elindultak különböző innovációs fejlesztésekkel. A Voice Miner (és ebből kifejlesztett Rank Miner) üdítő színfoltja a magyar innovációs piacnak. Ami nekem tetszett, hogy nem ragadtak le az ötlet szintjén, jól láthatóan a pilotok tapasztalatait folyamatosan építik be a szoftverbe, a rendszer egyre jobban kiszolgálja az üzleti igényekhez. De ami magyar cégtől különösen ritka, az a professzionális körítés volt. Egy rendkívül hatásos demó mutatta be a rendszer funkcióit, illetve ennek hasznosságát vállalatokon belül. A bemutatott anyag egyébként nem véletlenül volt ennyire jól összerakva, mivel ez már az amerikai piacnak szól. Az előadás tehát bemutatta, hogy egy magyar viszonyok közt tőkeerős vállalkozás saját erőből hogyan tud néhány év alatt nemzetközileg is sikeres terméket fejleszteni.
A harmadik előadás a Gravity-től volt. A Gravity egy harmadik utat járt be. Ők egy adatbányászati versenyen kifejlesztett ajánló rendszereket támogató algoritmusból indultak, de az igaz áttörést nem ez hozta, hanem hogy sikerült bevonni a cégbe kockázati tőkét . Hozzáteszem sikerült okosan bevonni kockázati tőkét. A profi üzletemberek megjelenésével együtt a cég üzleti eredményei is látványosan javultak, már nem egy kis K+F vállalkozásról van szó, hanem egy komoly üzleti stratégiával rendelkező cégről.
Megállapíthatjuk tehát, hogy egy magyar cég számára is vannak fejlesztési lehetőségek. De vajon milyen irányba érdemes elindulni? Nos ez egy nehéz kérdés. Vannak olyan BI trendek, ahol én nem látom a magyar cégek helyét. Az adattárház, dash-board, mobil BI, stb. témákban kint óriási pénzek mozognak, a TIBCO Sotware és Microstrategy előadásokon le is mérhettük a lemaradásunkat. Ezzel szemben adatbányászati vonalon úgy érzem van keresnivalónk. A trendektől itt sem szakadhatunk el (a voice mining és az ajánlórendszerek kint is nagyon népszerűek), azonban ezekben a témákban még időben lépett a fenti két cég. A Nextent 2008 körül kezdte el a fejlesztést, Gravity is akörül, azaz akkor, amikor még kint is csak tervezőasztalon léteztek ezek a technológiák. Az is látszik, hogy egy idő után az irányítást át kell adni az üzletembereknek. Ezeknek a termékeknek a sikere azon is múlik,hogy mennyi üzleti probléma megoldásában tudnak segítséget nyújtani. Ehhez pedig nem kutatói "agyra" van szükség, hanem üzleti gondolkodásra. Előbb vagy utóbb, a fejlesztési irányokat egyre inkább az üzleti oldal fogja meghatározni, és nem a kutatók "kreativitása".