HÁTTÉR
A KDNuggets oldal egy érdekes kutatás eredményt közölt nemrég. Azt kérdezték az olvasóktól, hogy a Facebook adataikat eladnák-e? Az alapvetően adatbányászok által látogatott oldal látogatói közül 225-en válaszoltak a kérdésre, és közülük minden második válaszolt igennel a feltett kérdésre.
Forrás: Kutatás eredménye
KOMMENTÁR
Ha valaki nyomon követi az amerikai "online háború" eseményeit (Google, Microsoft, Facebook, Amazon, Yahoo, stb.), akkor egyre több olyan cikket olvashat, hogy a Facebook egyre több váratlan problémával szembesül hirdetői oldalon. A hirdetők egy része ugyanis kezd kiábrándulni a közösségi oldalakból, éppen ezért a Facebook-nak új bevételi forrásokat kell majd találnia a közeljövőben. Talán ezért talán nem, de az utóbbi időben egyre többször merül fel gondolati szinten a Facebook regisztrálók adatainak direkt értékesítése. Természetesen az ötlet csak abban az esetben valósítható meg, ha az alapvető adatvédelmi kérdések tisztázásra kerülnek. Egy lehetséges megoldás lehet erre, hogy a regisztrálók önként beleegyeznek adataik értékesítésébe. A kérdés csak az, hogy a regisztrálók miért lennének ennyire nagylelkűek a Facebook felé?
A legtöbb felhasználó várhatóan nem fog ehhez hozzájárulni. Vagy mégis? Merőben más lehet a helyzet, ha a bevételből osztozik a Facebook és a regisztráló is. Itt azon regisztrálókról beszélünk, akiket nem igazán zavarják a kéretlen levelek tömege (sőt sokan kimondottan igénylik ezeket!), és ha még ezért pénzt is kapnak, akkor teljes a boldogság. Nos ennek tükrében érdekes nézegetni KDnuggets oldalon feltett kérdésre adott válaszokat.
A válaszadók fele semmilyen pénzért nem adná ki adatait, a válaszadók negyede eladná egy konkrét összegért, míg a maradék negyede ugyancsak eladná, de annak függvényében mekkora adatainak piaci értéke. Érdekesség, hogy a régiónkban a legnyitottabbak az ötletre - a válaszadók 68%-a hajlandó eladni adatait.
A kérdés csak az, hogy ez mennyire változtathatja meg a jelenlegi folyamatokat. A hirdetők ugyanis eddig sem vaktában hirdettek a közösségi oldalak látogatói körében. Lehetőségük nyílt eddig is célzott hirdetésekre, azonban eddig a célzást a közösségi oldal (jelen esetben a Facebook) végezte a hirdető által megadott ügyfél profilok alapján.
A fenti ötlet alapján itt más történik. A hirdető megkapja a regisztrálók adatait (akik hozzájárultak ehhez persze), majd a hirdető saját maga határozhatja meg (mondjuk saját adatbányászati elemzései alapján), hogy kik lehetnek számára érdekesek. Érdekes kérdés, hogy az ügyféladatok tartalmazhatnak-e elérhetőségi adatokat. Nyilvánvalóan ez utóbbi esetben lényegesen többe kerül az adatbázis, hisz onnantól kezdve a közösségi oldal kikerülhető.
ANDEGO VÉLEMÉNY
Az utóbbi években egyre több cég teszi fel a kérdést, hogy tudunk-e Facebook adatokat leválogatni. Erre mindig nemleges választ tudunk csak adni, mivel legjobb tudomásunk szerint sem jogilag sem technikailag nem válogatható le "bármilyen" Facebook ügyféladat. Azonban ha a cégek majd megvásárolhatják saját ügyfeleik Facebook adatait, abban az esetben olyan értékes információhoz juthatnak, melyek radikálisan átalakíthatják az adatbányászati elemzéseket (is). Végre a cégek megismerhetik ügyfeleik érdeklődési körét vagy szociális aktivitását, és ezt összekapcsolva a cég adattárházában tárolt adatokkal lényegesen pontosabb keresztértékesítési modellek építhetők.
Ugyancsak érdekes kérdés lehet a meggyőzés kérdése. A koncepció szerint a Facebook és a regisztráló eleve osztozik az adatbázis után kifizetett összegen, de a cég további kedvezményekkel motiválhatja ügyfeleit, hogy adják meg az engedélyt a Facebook számára.
A fenti módszer tehát ígéretesnek tűnik, várjuk hogy is fog megvalósulni a gyakorlatban.