HÁTTÉR
2012 Január 11-én az "Online fejlesztök és felhasználók közössége" Meetup rendezvényt szervezett "Hálózatok világa" néven. Az előadások szociális média és hálózati kutatások témák köré szerveződtek.
KOMMENTÁR
Napjainkban nagyon népszerű formátum a Meetup, ahol egy speciális érdeklődési körrel rendelkező csoport szervez rendezvényeket kisebb-nagyobb rendszerességgel. A rendezvények általában egy-egy témához kötődnek, mely témák várhatólag az adott érdeklődésű csoport többségének majd érdekes lesz. Fontos megjegyezni, hogy ezek a rendezvények kötetlen hangulatúak, sokszor kocsmákban vagy éttermekben kerülnek megrendezésre.
Az "Online fejlesztök és felhasználók közössége" egy jól működő Meetup csoportnak tűnik, honlapjuk szerint havi rendszerességgel tartanak rendezvényeket. A legutóbbi, "Hálózatok világa" néven megtartott Meetup-jukra én is elmentem.
A Meetup két részből állt. Az első rész előadásai inkább a közösségi hálózat témához voltak köthetők, plusz volt egy DNS szerveres előadás, ami annyira kilógott a programól, hogy szinte már jó is volt. De igazából engem a második rész érdekelt.
Az első előadást Tóth Zoltán (Prezi) és Jeskó József (Méltányosság Politikaelemzö Központ) tartotta "A radikális jobboldal webes hálózatai" címmel. A két szimpatikus kutató gondolt egy merészet, és kézzel letöltötték a magyarországi szélső jobboldalhoz köthető honlapok linkjeit. A módszertanuk nagyon egyszerű volt, a Jobbik, kurucinfo és más ismertebb honlapoktól elindulva szépen feljegyezték, hogy melyik oldal milyen másik oldalra mutat. Így mintegy 300 honlapot sikerült elérniük. Ezután adatbázis szinten eltárolták ezen lapok kapcsolatait, majd legvégül egy open source szoftver segítségével megjelenítették, illetve elemezték ezt a hálózatot (részletek itt). Az előadás jól szemléltette a hálózati kutatások erejét. A radikális jobboldal térnyerésének néhány olyan aspektusára hívta fel a figyelmet, amit hálózat elemzés nélkül igen nehéz lenne feltárni. Néhány példa erre:
- az oldalak zárt közösséget alkottak, az oldalakból nem mentek kifelé linkek
- az oldalak számában a növekedés lelassult, de az egymás közötti linkek számában exponenciális növekedés volt megfigyelhető meg
Mint kiderült, ez az egész kutatás nem két magánszemély partizán akciója volt, hanem a Meglátod csoporté. Megnéztem honlapjukat, ami egy mostanában nagyon népszerű téma, ún. infografika köré van építve. Gondolom a hálózatkutatási projektjük is így jött képbe, mivel az adatok hálózatos megjelenítése nagyon látványos tud lenni. Ezek a grafikonok azonban nem öncélúak, a tapasztalatok azt mutatják, hogy az adatok kreatív megjelenítése nagyban segíti a mélyebb összefüggések megértését. De számomra azért a hálózatkutatás valamivel több, mint egyszerű adatvizualizáció.
Éppen ezért vártam a kíváncsian a következő előadást a Maven 7-től. A cég a magyar hálózatkutatás egyik műhelye, és így biztos lehettem benne, hogy nemcsak adatvizualizációról lesz szó. És nem is csalódtam.
Azt eddig is tudtam róluk, hogy HR tanácsadó cégekkel közösen cégek munkatársainak informális hálózatát elemzik. A Maven7-t képviselő Ábel Dániel is erről tartott előadást, bemutatva azt az általunk is sejtett igazságot, hogy egy cég formális és nem formális struktúrája teljesen eltér(het) egymástól (Az informális hálózaton belül sokszor olyan munkatársak a"véleményformálók", akik a vállalati hierarchia legalján vannak. És fordítva, sokszor a felső vezetők az informális hálózat peremén helyezkednek el.)
Az egyszerű vizualizáción túl itt már volt egy érdekesebb elemzés is: hogyan érhető el a legtöbb ember egy hálózaton belül? Nos erre láthattunk egy ún. fertőzési szimulációt, amelynek segítségével kijelölhetők azon alkalmazottak köre, ahonnan elindulva leggyorsabban terjed az információ (pletyka).
A fertőzéses szimuláció a hálózatkutatásnak egy viszonylag új ága, éppen ezért üdítő volt látni egy ilyen típusú elemzést. A fentieken túl azonban egy érdekes üzleti modell is bemutatásra került. Egy új szolgáltatást indított el a cég firmnetonline.com néven. Bárki regisztrálhat az oldalon, majd a regisztráció után össze tud rakni egy kérdőívet, amit ezután a munkatársaival kitöltethet (kérdőív persze arra vonatkozik, hogy ki kivel van jó kapcsolatban). Az oldalon így tárolásra kerül az adott cég munkatársainak hálózata, majd ez alapján a regisztráló megkapja ezen hálózatra elkészített elemzéseket, riportokat és grafikonokat (Gondolom egy szerény díjazás fejében.) Az ötlet nagyon eredetinek tűnik, hisz a hagyományos Saas (Software as a Service) megközelítésben a felhasználó felteszi az adatokat, és megkapja az elemzéseket, de itt még adat se kell, a felhasználó az oldalon keresztül építi fel saját adatbázisát.
Konklúzió.
Az Internet korlátlan lehetőségeket rejt az elemzők számára. Ezek egy része mindig megmarad nonprofit szinten, de egy másik része komoly üzleti potenciált rejt. A hálózatkutatás sokáig a nonprofit tartományban volt, de úgy tűnik lassan átkerül a másik oldalra. Kíváncsian várom az új ötleteket!