Háttér
2012.11.20-án került megrendezésre a II. Innovatív BI konferencia, ahol az Andego színekben Kovács Gyula tartott előadást. Az ottani élmények alapján készült ez a bejegyzés.
Kommnetár
Aki ott volt a konferencián, az valószínűleg csak ámult és bámult, hogy a riportoló rendszerek néhány év alatt milyen óriási fejlődésen mentek keresztül. Meglátásom szerint a fejlődés elsődleges motorja az okostelefonok és tabletek robbanásszerű elterjedése volt. Ugyanis egyre több olyan BI alkalmazás jelenik meg a piacon, melyek segítségével IOS vagy Android készülékekre példátlanul gyorsan lehet riportokat összeállítani. Mivel ezen készülékek száma rohamosan terjed, így a dashboard fogyasztók számában is nagyságrendi ugrás következhet be a közeljövőben.
Ez a gyorsaság az adatbányászati szektorban is megjelent. Jómagam egy BigML adatbányászati portált mutattam be, aminek a lényege az, hogy oda bárki bármekkora adatbázist feltehet, majd néhány percen belül már használhatja is a portál által elkészített adatbányászati modellt. Az ötlet kétségkívül eredeti, de mégis van bennem ezzel az egész jelenséggel kapcsolatban bizonyos ellenérzésem. Na de mi is ez?
Több BI szakemberrel beszéltem a szünetekben, és elpanaszoltam nekik, hogy egy BI projekt után igen nehéz helyzetbe kerülhet egy adatbányász. Míg a BI, ezen belül is a dashboard készítés hossza drasztikusan lerövidült az elmúlt években, addig az adatbányászat még mindig ugyanannyi ideig tart, mint 15 éve. Egy jó CHURN modell elkészítéséhez ugyanis 15 éve, 10 éve, 5 éve vagy akár napjainkban is minimum 3 hónap kell illetve kellett. Hogy miért nem rövidültek le az adatbányászati projektek annak sok oka van, én csak egy dolgot emelnék ki, ez pedig az elemzések mélysége.
A jó adatbányászati elemzés ugyanis elmélyülést igényel. És ehhez idő kell. Nézegetni a grafikonokat, modelleket, elgondolkozni azon, hogy ez miért így van, vagy miért nincs így, majd keresni olyan új utakat, ahol pontosabb modellek készíthetők, nos ez egy mélyebb analitikus folyamat, ami nem rövidíthető.
És éppen ezért haragszom a gyors, önkiszolgáló BI megoldásokra. A felhasználók egyre több és több információhoz jutnak, egyre több számmal kell dolgozniuk, és ez könnyen elvezet a "nézek, de nem látok" állapothoz. Ahogy az emberek kulturális szokása egyre felszínesebb lesz, úgy változik az üzletemberek információhoz való kapcsolata is. Ahogy egyre nehezebben szánjuk rá magunkat, hogy egy hosszú, mélyebb gondolatokkal teli könyvet kezdjünk el olvasni ("mert nincs idő rá"), ugyan úgy az üzletemberek is egyre kevésbé tudnak vagy akarnak mélyebb összefüggéseket keresni a számok mögött ("hisz még 10 másik riport vár rám").
Az adatbányászatot ennek ellenére nem kell temetni. Úgy gondolom, hogy a "data scientist" vonalra továbbra is kereslet lesz (azaz arra, amikor informatikusok nagy adatokból készítenek modellt!). Azonban a "business analyst" vonal lehet hogy háttérbe szorul, egyszerűen el fog fogyni a hallgatóság mögüle. Egyenlőre azonban még nem ennyire borús a helyzet, de ezeken a trendeken mindenképpen érdemes elgondolkozni a mélyebb elemzéseket képviselő szakembereknek.