Háttér
Vajon a magyarországi adatbányászatnak milyen kilátásai vannak az elkövetkező években? Bizonyos jelek arra mutatnak, hogy a BI itthon nagyon erős évek elé néz! Vajon ebből a hullámból mennyit fog profitálni az adatbányász szakma?
Kommentár
Az Andego minden év végén röviden értékeli az adott évet, és ez idén sem fog elmaradni. Az viszont már most jól látható, hogy 2003-ban is sikeresek leszünk, mind árbevételben, mind létszámban gyarapodni fogunk, így innen nézve minden szépnek és jónak tűnik.
Azonban volt jó néhány beszélgetésem az elmúlt hetekben más adatbányászati cégek vezetőivel, és igen lesújtó képet festettek az itthoni piacról:
- volt, aki komolyan tervezi, hogy külföldön nyit irodát, és az itthoni tevékenységét alaplángon tartja - semmilyen növekedési potenciát nem lát itthon
- egy másik cég vezetője drasztikus portfólió átalakításában gondolkozik, mert a meglévő üzleti modelljének max. 2 évet ad
- egy harmadik cég vezetője a tanácsadói üzletágát idén szinte teljesen felszámolja, és más tevékenységekből próbál megélni.
Vajon a fenti vélemények marginálisak, vagy egy általános válság előszelét látjuk? Én úgy gondolom, hogy az adatbányászat hazai kilátásai tényleg nem túl biztatóak. Persze nem reménytelen, de megpróbálom összefoglalni, hogy milyen komoly válság jeleket látok én is:
1. MARGINALIZÁLÓDÁS. Az adatbányászat nem azt a szerepet tölti be a legtöbb cég életében, ami megilletné. Ha az adatbányászatra, mint komplex üzleti elemzésre tekintünk, akkor meglátásom szerint marketing vagy pénzügyi igazgatói szinten kellene futnia. Ezzel szemben az adatbányászati projektek igen alacsony szinten vannak menedzselve, és így az óriás szervezeteken belül az adatbányászat sok esetben nyom nélkül eltűnik. Pedig a legtöbb cégnél az adatbányászat igen magas szintről lett elindítva, de mégis az évek alatt sokat veszítettek presztízsükből ezek a projektek (itt az okokra nem térek ki - most az adatbányászat általános helyzetét próbálom leírni).
2. DILETTANTIZMUS. Ha megnézzük, hogyan indulnak itthon az adatbányászati projektek, akkor részben választ kapunk az első pontra. Sokszor olyanok írják ki és értékelik ki a pályázatokat, akiknek fogalmuk sincs arról, hogy mi is az adatbányászat. Márpedig jó pályázatot írni és jó adatbányászati megoldást adni csak jól megfogalmazott kérdésekre, projekttémákra lehet. Az eleve rosszul indított projektek pedig hosszabb távon erősítik a marginalizálódást.
3. EGYRE KISEBB HASZON. Persze alacsonyabb presztízsű és minőségű projekteken is lehetne jól keresni. Azonban a megrendelői oldal hozzá nem értése indukál egy másik negatív folyamatot, mégpedig az árak végtelenségig való leszorítását. Ennek oka pedig az, hogy a kiírók többnyire csak az árak alapján tudnak dönteni, így a tanácsadó cégek egyre kisebb haszonkulccsal tudnak dolgozni (erről bővebb írásunk itt!).
4. VÁLSÁGADÓK. Mivel az adatbányászat mostanra viszonylag kis presztízs értékkel bír, így a bankok, közművek és telko cégek a válságadók után viszonylag könnyű szívvel húzták ki az adatbányászatot a költség keretből (hasonló sorsa jutottak a piackutatók, média cégek).
5. BELTERJESSÉG. Az se teljesen egészséges a fejlődés szempontjából, ha egy üzletág kezd belterjessé válni. Nos az adatbányász szakmában szinte 10-15 éve ugyanazokat az arcokat látni. Illetve ez nem teljesen igaz, ha az adatbányászatot tágabb kontextusban nézzük. Az utóbbi években megpezsdült a szociális média elemzése, fontos Big Data projektek indultak, ahol rengeteg érdekes új arc tűnt fel (lásd MeetOff rendezvények). De a hagyományos értelemben vett adatbányász tábor érdemben alig változik.
Akkor most az adatbányászatnak tényleg vége?
Ha így tesszük fel a kérdést, akkor hajlok arra, hogy igennel feleljek. Persze továbbra is lesznek adatbányászati projektek, vagy külső vagy belső munkatársakkal, de a fenti folyamatok nem szakadnak meg, folytatódik a marginalizálódás és ezzel párhuzamosan csökken az adatbányászati piac.
A címben azonban az lett feltéve, hogy "Game Over?"
Nos a videójátékokkal való analógiát tartva, ha egy életünk meghal, akkor általában nincs vége a játéknak, hisz egy játékon belül van több életünk is. Nos én úgy látom, hogy ilyen tekintetben az adatbányászat előtt még rengeteg lehetőség van ("több élete van még").
Említettem a közösségi média elemzését, ami itthon is kezd beindulni, de vannak más innovációs irányok, így a text/voice/graph mining szoftverek fejlesztése, amiben itthon nagyon jó kezdeményezések vannak. Ugyancsak érdekes irány volt pár éve, bár az utóbbi időben egy kicsit megtorpant, az ajánló rendszerek fejlesztése. És természetesen ne felejtsük el azt sem, hogy itthon is kezd kialakulni egy Big data csapat.
Vegyük észre, hogy az "új életek" többsége olyan új szoftverek kifejlesztését jelentik, amik újra lendületbe hozhatják a hazai adatbányász szakmát! A címben feltett kérdésre ("Game Over?") tehát a válasz "NO".
Egy másik cikkben majd azzal a kérdéssel fogunk foglalkozni, hogy mi kell egy innováció sikeréhez?