HÁTTÉR
Néhány éve olvastam egy szellemes novellát, amiben egy humorista bizonyította be "tudományos módszerekkel", hogy a pesti pletyka gyorsabb, mint a fénysebesség. Jelen cikk az információk sebességét vizsgálja meg az üzleti életben!
KOMMENTÁR
Elindult tehát az év, és ilyenkor az ember szép lassan felveszi a kapcsolatot mind a beszállítóival (alvállalkozóival) és mind a vevőivel (megrendelőivel). Az ember azért óvatos, mivel az év eleje nem igazán alkalmas arra, hogy lerohanjuk ismerőseinket. Legjobb ilyenkor az email! Ha valaki január elején már bent van az irodában, akkor szinte örül egy kósza email-nek ("ember a láthatáron"), és nagy eséllyel válaszol. Sokan persze nem, ők többnyire még pihennek vagy síelnek valahol.
Én is kiküldtem jó néhány emailt, és érdekes volt látni, mennyire kiszámíthatatlan reakció idővel válaszoltak partnereim. De egy adatbányász attól adatbányász, hogy megpróbál valamilyen szabályt felfedezni a válaszidők hossza tekintetében. Szóval megnéztem az email-eket, és igen hamar kiderült, hogy a válaszidőket két dolog határozza meg:
1. Vevő ("Ő fizet nekem") vagy szállító ("Én fizetek neki")
2. Már meglévő partner vagy potenciális partner.
Az alábbi táblázat ezen két dimenzió alapján írja ki az átlagos válaszidőket:
Meglévő | Potenciális | |
Vevő | 10 óra | - |
Szállító | 1 nap | 10 perc |
Meglepően gyorsan kaptam válaszokat azon cégektől, akikkel eddig nem volt szerződéses kapcsolatom, de most valamilyen témában érdeklődést mutattam. Sok esetben nemcsak gyors válaszokat kaptam emailben, hanem az email névjegykártyámon lévő mobilszámon egyből hívtak.
Jóval lassabban válaszoltak a meglévő vevőim, igaz itt igen jelentős szórás volt. Volt aki csak napok múlva jelentkezett (mivel nem is volt bent az irodában), volt aki 10 percen belül - de a többség meglehetősen komótosan reagált. Mondhatni hozták évközi formájukat.
Leglassabban a régi beszállítóim válaszoltak. Ők olyan partnereim, akikkel jó néhány éve együtt dolgozok, a kapcsolat szinte baráti. Éppen ezért nem nagyon lepett meg, hogy inkább elbújtak az olyan kérdések elől, hogy "a tavaly december elejére ígért fejlesztéssel hogy álltok?".
Hogy mi a tanulság? Az általános az, hogy az üzleti kapcsolatok sosem szimmetrikusak. Egy adott üzlet valamelyik félnek mindig fontosabb. A konkrét tanulság pedig az, hogy év elején hagyjuk békén üzleti partnereinket!